شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

ساعت دماسنج
+ *ادامه ي توضيح فراز اول خطبه7 نهج البلاغه* *دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ* دب: جنبيد شيطان. داب: کسي که آرام آرام مي جنبد. جهشي نيست، جنبه آرام و آهسته حرکت کردن بر حالت جهيدن غلبه دارد. اکثراً آرام حرکت ميکند. دَرْج: جهش است. يعني يک صعود بلند -وقتي مي‌گوييم از درجات ثواب برو بالا- يا نردبان حجور. جمع حُجْر: آغوش و دامان
يعني تخم گذاشته شد، جوجه شد، آرام آرام جنباند جوجه‌هايش را و بعد جنبش سريع داد، و آرام آرام بالا رفت در آغوش انسان.*رشد جهشي و پروازي جوجه ها چيست؟ براستي عنان انسان بدست اين خبيث رجيم بيفتد انسان را تا بکجا ميبرد؟ آغوش و دامن انسان چيست که مأواو منزلگاه آخر دستاوردهاي شيطان توسط مولا معرفي شده؟*
.اينکه ما نمي‌توانيم دو رکعت نماز آرام بخوانيم از همين است. حضرت مراحل دعوت تا تسلط شيطان بر انسان را توضيح فرموده‌اند، فقط تمثيل نيست. شيطان هم خيلي ماهرانه انسان را تا خلود در آتش راهنمايي مي‌کند. تمام اين افعال در اين خطبه خالي از زمان هستند. مربوط به يک زمان خاص نيست. تا شيطان، شيطان است... اين برنامه‌ي دَبَّ وَ دَرَجَ وجود دارد. وقتي به مرحله درج مي‌رسد حضرت صفت را عوض مي‌کنند
.تخم گذاري و حرکات اوليه و رشد و نمو اوليه در سينه بود، اما جهش‌ها در دامان و آغوش انسان است. اگر انسان اهل تقوا باشد، ناگهان تخم‌گذاري شيطان را مي‌بيند؛ لذا آن را مي‌شکند و دور مي‌اندازد. *إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ* انعام/ 201
.کسانيکه پرهيزگاري مي‌کنند چون از شيطان وسوسه‌اي به آنها برسد، خدا را ياد مي‌کنند، و ناگهان صاحب ديد نافذ نسبت به وساوس او مي‌شوند.» *در هر کدام از اين مراحل تسلط شيطان بر انسان، حالات و کيفيات نفساني يک بنده چگونه ميشود ؟ چگونه ميتوان فهميد ما چه ميزان شيطان را در اين ‌مراحل 4 گانه به داخل راه داده ايم؟* هنگام نماز جلوي خدا هستيم ولي ذهن ما و فضاي جان ما سراسر در حال جنب و جوش در امورات شيطانست
.لذا نمازمان از بيرون گرفتاري دارد. گرفتاري‌هاي بيرون است که دامنگير اين نماز شده چون بيرون خراب و گرفتار است. اينکه در ابتداي نماز اول «اعوذ بالله» و بعد «بسم الله» را در حضور خدا مي‌گوييم؛ نشان دهنده اينست که چقدر شيطان خطرناک است؛ که اول بايد دامانمان را از شيطان پاک کنيم، بعد برويم در محضر خدا. اعوذ دستور العمل بالايي است. اعوذ براي کسي‌که گرفتار تخم‌گذاري شيطان است يک دستور العمل است
در فرخ يک‌جور ... در دب يک‌جور... و در درج يک‌جور دستورالعمل است.
*آيا ميتوان گفت اعوذ يک دستورالعمل معنوي متروک و مهجور است که از بس تکرار شده در اذهان ما امري بالسويه و بي اثر و لقلقه اللسان شده؟ آيا اعوذ يک دستورالعمل معنوي داراي درجات نيست؟ يعني به هر ميزان انسان شيطان را از خودش متمکن کند عمل اعوذ يک فرمول خاص براي رهايي انسان دربر دارد؟ راه استفاده از دستورالعمل اعوذ به فرض شناخت ميزان تسلط شيطان چيست؟*
سلام عليکم.جدا درمقابل امثال اين فيد ادم ميتونه کاري جز زانو ادب زدن و درخواست ادامه بکنه؟
جناب بالحـــــجه عزيز تشکر.واقعا تشکر@};- @};-
کاش شما لطف کنين همنطور خالصانه اين مطالب ادامه بدين.تا دوستان هم بيشتر استفاده کنند.
البته برخي از رفقا لطف کردن ارجاع دادن به علما.اما جناب بالحجه حقير به شخصه دوست دارم مطلب از قلم شما استفاده کنم
دلآرام
:'( سلام، بسيااااار عالي، خداي بزرگ شما علماي بالله رو حفظ کنه ان شاء الله... حقيقتاً که به دور از هر مبالغه‌اي، جز زانوي ادب زدن و سراپا گوش شدن، کاري نميشه کرد... جزاءکم الله خيراً
باسلام ممنون از اظهار لطفتون.استاد انسان حالا بالحجه يا بالهجه.لطفا به فيد غلط ننويسيم اقاي کريم مراجعه کنين و غناي ديکته کسب کنين:-)
من شرمنده شدم.اصلاح کردم.تشکر بابت تيز بيني و ارجاعتون @};-
محمد خوبم؟بابا ميذاشتي حرفاي ما تموم شه يه انعقاد کلامي در فيد بشه بعد لينکو ادرس ميدادي.:-o
مخلص جناب استاد بالحــــجه عزيز.درست شد قربان؟
از خرسندي دوستان هم خرسنديم :)
بسم الله / اي جوان ... ! متوني رو که رو نوشت مي کنيد بهتره با نام نويسنده ي اصلي باشه . نام نويسنده ي اصلي رو بنويسيد . مديون ميشيد بالاخره يه حق الناسه و يه قيامت / ياعلي(ع) ...
سلام عليکم.جاي بسيار تعجب که دوستان نظري درباره کلام ندارند وفقط به دنبال ذکر منبع هستن.جناب بالحــــجه عزيز اگه ميشه لطف کنين و مطلب ادامه بدين.
@};-
شکيبا!
خطبه هفت نهج البلاغه يکي از راهگشاترين راههاي مبارزه با نفوذ تدريجي شيطانه که هر وقت ميخونم نگران ميشم.....ضمنا بيماري هم همينطوري در بدن ظاهر ميشه و ميشه از اين خطبه به يکي از پيشگوييهاي حضرت در مورد بروز بيماريهاي روحي و رواني و جسمي در انسان هم اشاره کرد(البته حمل بر تفسير نشه برداشت خودمه اين مطلب رو مسامحتا ذکر کردم)
تسبیح دیجیتال
الهي بالحـــــــــجه
رتبه 92
4 برگزیده
58 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
الهي بالحـــــــــجه عضو گروهی نیست
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله آذر ماه
vertical_align_top