سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الهی بالحـــــــــجه

با سلام 

از جیب مبارک مرحوم ایت الله بهجت  مقدار زیادی در و گوهر و جواهر در موضوع نماز بیرون ریخته  که حقیقتا برای تبیین نکات آن زمانهای طولانی لازمه صرف بشه.اخیرا فیلمی از مرحوم ایت الله بهجت در فضای اینترنت پخش شده است .در فیلم منتشر شده عزیزی از ایشون درباره  فرمایش معروف مرحوم آیت الله قاضی می پرسن.

حجم فایل  دو میگ


سؤال: اینکه حضرت آقای قاضی می فرمودند هرکس نماز اول وقت بخواند

به مقام می رسد، آیا مرادشان نماز با حضور قلب است یا خیر؟

آیت‌الله بهجت: نه! اگر نماز با حضور قلب منظورشان بود، آن‌ وقت سؤال می ‌کردند چگونه باید خواند این نماز را، به چه سببی بخواند نمازکامل را! این که چیزی به دست نداد که! وقتی چیزی به دست می‌آید که مطلق نماز، مطلق نماز را کسی مقید باشد در اول وقت به نماز عالی می‌رسد؛ می‌ رسد خودش، تکویناً شیئاً و شیئاً روز به روز می ‌رود بالاتر.

 محورهای فرمایشات مرحوم بهجت در جواب رو ببینیم میشه به نحو مختصر اینطور احصا کرد:

1.ایشون میفرمان نماز اول وقت در کلام استاد عزیزشون اقای قاضی فاقد شرط حضور قلبه

لازم به ذکر است این مصلی رتبش اول مراتبه و قراره با التزام به دستورالعملها بره در پی تحقق این حقیقت.

2.ایشون در ادامه میفرمان اگر اقای قاضی میفرمود با شرط حضور قلب نماز اول وقت بخوانید سوال دیگران این است که خوب ثم ماذا. ما قراره با التزام و تقید به نماز اول وقت حضور قلب رو محقق کنیم .اگر چنین نمازی با این شرط کمالی باشه دیگه قراره با نماز اول وقت کجا برسیم؟لذا معقول نیست نماز ما مقید به این شرط بشه .مطلق نماز یعنی این .یعنی همین ماهیت نمازهای یومیه در اول وقت ان.این التزام مولد اثار متعدده از جمله  حضور قلب هست.

3.این خودش در کلام ایشون چیه بگذریم.

بذارین یه خورده دلسوزی رو بیشتر کنیم و کمی از ابهام درش بیاریم هرچند این مطالب سرسری خونده و به سرعت فراموش میشه. یا به دایره ی کلمات قشنگ اما بی عمل مون اضافه میشه. وقتی میگن خود انسان منظور نفس انسانه. وقتی نفس شده یعنی خود نفس نه عقل نه ذهن نه هوش و حواس. نفس است که ماهیت کمال حضور رو درک میکنه نه علم و تعلم و دیگر قابلیت های شخص. دیگه بیشتر نمیشه بازش کرد که چقدرررررر این خود نفیسه اما ماها کاری باش نداریم.

4.تکوینا : اشارست به نقدی بودن اثر التزام .از صرف وعده در ایات و روایات خارج میشیم میریم تو دالان نقد بودن و در دم بودن اثر التزام به اول وقت..اثر نماز با حضور قلب مثل و بلکه عین یک موجود زنده در عالم خارج هست. چقدرر مهمه این مبحث نقد بودن اثر التزام و چقدر نفیسه و چقدر ظریف

5.شیئا فشئا : این یعنی تدریج رو به تزاید. اگر کسی برسه به منزلگاه اول حضور قلب . این روز اول ادراک حضور قلب با نفس با روز مثلا 500 سیر در مراتب حضور قلب بسیار بسیار فرق داره.قوت و قدرت پله 500نردبان حضور قلب با پله اول قابل مقایسه ست؟

6.نکته پایانی اینکه اقای بهجت در جوابیشون به سوال سائل فرمودند نماز عالی.یعنی حضور قلب در کلام اقای قاضی به نماز عالی تفسیر شد

خوب تا همین جا کافی ست. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

 


[ یکشنبه 92/11/20 ] [ 12:32 صبح ] [ الهی بالحجه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 41272